Antisemittisme? (Del 1)

En vanlig påstand i dagens samfunn er at jøder og muslimer utgjør hverandre som naturlig fiender. Gang på gang hører vi enten norske jøder eller jøde-vennlige nordmenn som ønsker å tro at alle muslimer anser jøder som deres største fiender. Rap-duoen Karpe Diem var de siste i rekken til å måtte bøte for å nevne jøde i en rap-tekst.

 

                                                                                                                                                                                                                             ARTIST-SENSUR I NORGE

sensurer rap bilde

bilde: Aliexpress

Rap-gutta, bedre kjent som Karpe Diem har beklaget at deres tekst ble oppfattet som anti-semittisk, men står fast ved at det er forskjell på å kritisere Israel for å være okkupasjonsmakt og det å kritisere jøder generelt. MIFF ( Med Israel For Fred) var raskt ute med å fordømme teksten på deres nettsted. Noe som ikke er overraskende med tanke på at deres formål ofte ser ut til å tjene Israel blindt. Merkeligere var det at Ervin Kohn offentlig fordømte sangen. Lederen for det Mosaiske trossamfunnet og nestleder for Antirasistisk senter sa til VG at Karpe Diem trolig ikke mente noe vondt, men at de hadde simpelthen ”snublet litt”. Det undrer meg at ingen ser ut til å ha lest teksten. Karpe Diems Magdi har i ettertid også hevdet at det var ikke var snakk om jøder generelt, men en kritikk mot Israels tidligere statsminister Ariel Sharon. Noe som egentlig ikke er så vanskelig å tyde ut ifra teksten.

Ytringsfriheten har tradisjonelt alltid stått sterkere da det kommer til musikk og underholdning. Gjennom musikk har utallige artister brukt lyrikk som en motstandskraft. Samfunnsengasjement var også slik hiphop ble utviklet av minoriteter på 70-tallet i Bronx, New York. Det er liksom greit at hvite gutter med briller rapper om alt fra homohets til pedofili på selveste VGTV, men om to artister med minoritetsbakgrunn nevner ordet jøde i en tekst skal hele Norge snus på hode. Om det hadde vært noe logikk i uttalelsen til nestlederen i Antirasistisk senter, burde han også være raskt ute å fordømme band som Turboneger for å promotere et band med et navn som kan oppfattes som rasistisk ladet.

Denne hendelsen kan virke å ta oss tilbake tiden av N.W.A eller Public Enemy da rap handlet om å gjenspeile det samfunnet hadde å by på.

Religion, rasepolitikk og seksuell legning er hva som blir promotert i det store omfang. Å se bort i fra det som skjer i verden føles for mange artister som noe uaktuelt. Det er her artistisk frihet fungerer på lik linje som ytringsfriheten for folket. Fjerner man den sitter man igjen med rap-tekster uten integritet, formål eller mening. Med andre ord, tomsnakk.

HVEM DEFINERER MIN IDENTITET? Et av de senere innleggene i Aftenposten kom fra en anonym jøde, som stilte spørsmålet: Lærer virkelig norske muslimske barn å hate norske jøder? Norske jøder føler seg utsatt og er redd for å åpent stå fram som jøder. Det er selvfølgelig utrolig uheldig at det skal være sånn, men sist gang jeg sjekket er det også slik mange muslimer føler det– Som oftest redde for å vise deres religiøse identitet i det offentlige. Enda godt at forfatteren av dette innlegget passet på å være politisk korrekt ved å kalle oss for norske muslimer. Tommelen opp for den anonyme jøde.

identity pic

bilde: ukyouthblog

Norsk minoriteter går en stadig hardere dag i møte. Da Warzan Ismail ble intervjuet på aptv.no i 2013, ble hverdagsrasisme fremstilt som noe som gjelder aller minoriteter. I dag dreier det seg stadig mer om de med muslimsk bakgrunn. Kampen om å definere minoriteters identitet er derfor knalltøff. Problemet er at den blir kjempet av alle andre enn dem selv. Om vi tar en titt på hvor mange muslimer som daglig går med tradisjonelle muslimske klær eller hvor mange jøder som går med ortodokse jødiske klær? Får vi en liten aning om hvordan Norge ønsker å definere minoriteters identitet. Vestlig media har i en årrekke gitt oss inntrykk av at alle muslimer enten er homofober eller jødehatere– Eller at de velintegrerte muslimene kun er modernister som ønsker å bryte med tradisjonene. Et tredje syn er at alle konservative muslimer er potensielle islamister. Det sier seg selv hvilken vei det er tryggest å gå for minoriteteter som er født i Norge og ikke kjenner en annen realitet enn den norske.

Det er også viktig å påpeke at jeg ikke snakker nedlatende om muslimske menn og kvinner som ikke går kledd tradisjonelt, langt i fra. Jeg påpeker bare det faktum at muslimenes tradisjonelle plagg ofte blir forbundet med mullaer og ekstremister. De fleste muslimer ønsker derfor ikke å bli sett på som noe mer annerledes enn de allerede blir. Det har ingenting med troen til en person å gjøre. Det har mer med definisjonsmakten og hvem som får definere den muslimske identiteten å gjøre. Min intensjon er ikke å kun snakke om hvordan unge muslimer eller jøder sliter med identitetskriser. I oppfølgingen av denne kronikken ønsker jeg å gå nærmere innpå det forholdet som muslimer og jøder har opparbeidet seg historisk. Jeg mener det er spesielt viktig for å kunne gi et mer nyansert bilde av noe som virker å være et betent tema. Fortsettelse følger…..


  • Harald Haukaa Fjørtoft

    Til namnet Dagsposten. Dagsposten var ei nazistisk avis i Sverige frå 1941 til 1951. Trondheimsavisa Dagsposten vart starta i 1877 og var eit naziorgan frå 1940 til 1945. Er namnet dårleg valgt?

    • Rodrigo Khudri Mora

      Hei Harald. Da vi valgte Dagsposten som navn hadde vi ingen aning om at det tidligere har vært en naziorgan som het det samme. Vi synes det er meget uheldig. Spesielt da det eksisterer mange konspirasjonsteorier om forbindelsen mellom muslimer og nazister. Vår hensikt er å gi et nytt perspektiv om det som er på dagsorden og vi gjør det i form av posting på nettsider. Derfor tenkte vi navnet var passende, men jeg ser at folk kan reagere på det navnet. Takk for tilbakemelding 🙂 -Redaksjonen.

    • Rodrigo khudri Mora

      Hei Harald. Da vi valgte Dagsposten som navn hadde vi ingen aning om at det tidligere har vært en naziorgan som het det samme. Vi synes det er meget uheldig. Spesielt da det eksisterer mange konspirasjonsteorier om forbindelsen mellom muslimer og nazister. Vår hensikt er å gi et nytt perspektiv om det som er på dagsorden og vi gjør det i form av posting på nettsider. Derfor tenkte vi navnet var passende, men jeg ser at folk kan reagere negativt på navnet. Takk for tilbakemelding ? -Redaksjonen.